Ziekteverzuim in de zorg: een wereld vol tegenstellingen

ziekteverzuim in de zorg verlagen geluksmederij

Al jaren is het ziekteverzuim in de zorg hoger dan in andere branches. Het eerste kwartaal van 2018 is geen uitzondering, want opnieuw scoort de zorg het hoogst. Daar komt bij dat de zorg de laatste tijd vaak negatief in het nieuws komt. De vakbonden CNV en FNV krijgen veel klachten binnen van medewerkers: ziektedagen worden niet doorbetaald en ze worden onder druk gezet om ongeacht ziekte gewoon aan het werk te gaan. Het zijn maatregelen die het gevolg zijn van bezuinigingen. Het is duidelijk dat er echt iets moet gebeuren, want het kan anders, zo blijkt.

In het eerste kwartaal van 2018 heerste er ook een griepepidemie, daarom zijn de cijfers in iedere branche hoger. Volgens cijfers van het CBS was het ziekteverzuim in de zorg 6,5%.

Horrorverhalen over ziekteverzuim in de zorg

Een groot aantal horrorverhalen over het ziekteverzuim in de zorg gaan rond, bijvoorbeeld bij Omroep Max. Een interim-directeur die vindt dat ziekteverzuim alleen is toegestaan als je kanker hebt of in het ziekenhuis ligt, medewerkers in de thuiszorg die zich bij ziekte binnen 24 uur moeten melden op het hoofdkantoor, mensen die tijdens ziekte iedere dag gebeld worden of ze weer aan het werk kunnen, medewerkers die worden uitgeroosterd in plaats van ziekgemeld; het houdt niet op.

De reden voor deze strenge aanpak is het jarenlange, relatief hoge ziekteverzuim. In de zorg is men ten einde raad, dan lijken dergelijke maatregelen nog de enige overgebleven opties.

Maar het kan ook anders, zo blijkt: aandacht voor gezond en veilig werken zorgt bij zorgorganisaties voor gezondere medewerkers, zowel fysiek als mentaal. Dat leidt ook tot een lager ziekteverzuim, bovendien gaan deze mensen ook minder vaak naar de fysiotherapeut of psycholoog.

In alle opzichten leidt een gezonde bedrijfscultuur dus ook tot gezonde medewerkers.

Een voorbeeld van hoe het wel kan?

ziekteverzuim in de zorg verlagen geluksmederij

Treant Zorggroep, met ziekenhuizen in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal, is wellicht exemplarisch voor de huidige situatie. Het blijkt een worsteling tussen een laag ziekteverzuim en goed personeelsbeleid: in april 2018 ontving Treant de tweede prijs in de Vernet Health Ranking, vanwege een ‘uitstekend verzuimbeleid’ en een ziekteverzuim van minder dan 4%.

Nog geen twee maanden later blijkt echter dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Bij een peiling van de vakbonden in begin juni 2018 (twee maanden later) waren er van de achthonderd reacties nog geen vijf positief, aldus de FNV. Terwijl Treant dus net een prijs had ontvangen voor het uitstekende verzuimbeleid…

Valt de zorgsector iets te verwijten?

Het is echter de vraag of de leidinggevenden in de zorg iets valt te verwijten. Keer op keer moet er bezuinigd worden en daarom wordt er regelmatig afscheid genomen van medewerkers die al jarenlang in trouwe dienst waren. De problemen stapelen op het gebied van HR stapelen zich op, met als gevolg een hoog ziekteverzuim in de zorg.

In andere branches wordt volop geïnvesteerd en geïnnoveerd op het gebied van werkgeluk. In de zorg lijkt daar op dit moment echter te weinig tijd, geld en personeel voor te zijn. Neem toch even de tijd om deze tips te lezen en leer hoe je het ziekteverzuim kunt verlagen in de zorg.

Tips voor het verlagen van ziekteverzuim in de zorg

Toch zijn er wel een aantal dingen die je als hr-manager of leidinggevende kan doen om het ziekteverzuim in de zorg te verlagen.

  • Ontdek eerst wat er leeft onder jouw medewerkers, om vervolgens gericht actie te ondernemen om het werkplezier bij medewerkers te verbeteren.
  • Er is een aantal (innovatieve) manieren om werkstress te voorkomen. Er wordt bijvoorbeeld volop geëxperimenteerd met de kantoorhond, sport op de werkvloer en de Chief Happiness Officer.
  • Door één keer tijd te investeren in het duidelijk maken van je bedrijfscultuur, waarin je medewerkers een belangrijke rol spelen, kun je zorgen dat alle neuzen weer in dezelfde richting staan.
  • Ga voor de langetermijnoplossing door te investeren in de implementatie van duurzame inzetbaarheid. Zo kunnen je medewerkers hun werk nu goed doen, maar ook in de toekomst.
  • Tussen mensen van verschillende generaties kan soms frictie ontstaan. Echter kun je zelfs in die situatie de werksfeer verbeteren door in het management andere keuzes te maken.

Welke maatregelen je ook implementeert, het sleutelwoord is altijd aandacht. Je moet aandacht blijven schenken aan de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan en aan de verbeteringen die je hebt aangebracht. Bij Geluksmederij zijn we hier heel nadrukkelijk mee bezig. Wij kunnen jou helpen om te zorgen dat je medewerkers zich weer gelukkig gaan voelen op het werk: wij smeden werkgeluk. Daardoor zijn jouw medewerkers productiever, minder vaak ziek en – bovenal – gelukkiger.


Meer weten over hoe belangrijk werkgeluk kan zijn voor jouw organisatie? Lees dan ons gratis whitepaper!

Whitepaper Waarom gelukt werkt ziekteverzuim in de zorg

Download whitepaper