Werkstress voorkomen is beter dan genezen

In 2017 waren psychische klachten, overspannenheid of een burn-out in een kwart (24,9%) van de gevallen de reden voor ziekteverzuim. Dat hebben medewerkers uit allerlei branches aangegeven in de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het CBS. Ter vergelijking: griep of verkoudheid was de reden in slechts 12,2% van de gevallen. Maar hoe kun je werkstress voorkomen?

De cijfers die bij de baas bekend zijn, zullen ongetwijfeld zeggen dat psychische klachten amper voorkomen. Onder hr-managers leeft het geestelijk welzijn van de mensen tegenwoordig enorm, maar managers van andere afdelingen geloven er vaak maar weinig van. Het probleem blijkt nu echter nog veel groter dan we dachten. En daar willen we wat aan doen.

Werkstress voorkomen: wat werkt echt?

Hoe kun je werkstress voorkomen? De maatregelen lopen uiteen en ieder bedrijf claimt een eigen manier te hebben gevonden om de stress te verlagen. Er zijn genoeg wondermiddelen die helpen, maar vaak leveren deze op de lange termijn amper resultaat op. Hoog tijd om de mythes te scheiden van wat echt werkt.

werkstress voorkomen kantoorhond cho geluksmederij

Een hond op kantoor

Bij onder andere Google en Amazon loopt er een hond op kantoor. Volgens deze organisaties kan een kantoorhond de werksfeer verbeteren en daardoor het ziekteverzuim terugdringen. Als je van honden houdt en er zelf een hebt, dan weet je hoe leuk dit kan zijn – en hoe vervelend.

Het klinkt leuk om even met een hond te spelen of te knuffelen, om zo je gedachten even bij iets anders dan werk te hebben. Het beestje is altijd dolblij om je te zien als je ’s ochtends op kantoor komt en kijkt je met een zielig, schuin hoofd na als je weg gaat. Bovendien zorgt het ook voor een soort verbroedering, omdat jij en jouw collega’s plotseling een nieuwe gezamenlijke vriend hebben.

Maar een hond kost tijd en aandacht, ook wanneer je daar even geen zin in hebt. Bij warm weer gaan de medewerkers graag een blokje om met de kantoorhond, maar probeer maar eens iemand te vinden die dit wil doen tijdens een stortbui. Om nog maar te zwijgen over het dragen van het poepzakje…

Tot slot is niet iedereen een hondenmens. Sterker nog, de kans is reëel dat een aantal medewerkers allergisch zijn voor (bepaalde soorten) honden. Je kunt dus concluderen dat een hond op kantoor alleen werkt als daadwerkelijk iedereen dat echt graag wil.

Samen sporten

Als je kijkt wat medewerkers in hun vrije tijd doen, dan zal dat in veel gevallen iets met sport zijn. Dat doen ze omdat het gezond is, maar vooral omdat ze het leuk vinden. Daarom proberen sommige bedrijven de sport naar kantoor te brengen. Een beetje competitie tussen medewerkers is voor iedereen ontspannend, zelfs voor de verliezers. Bij Dropbox staan tafeltennistafels en bij Google een bowlingbaan en basketbalveld.

Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Door een gebrek aan budget of ruimte is een bowlingbaan voor slechts enkele bedrijven een optie. Daarom zien we wel steeds vaker tafelvoetbal, een pooltafel of een dartbord op kantoor. Dergelijke competitieve bezigheden kunnen als uitlaatklep dienen om even wat stress te verwerken. Maar werkgeluk gaat om meer dan die pooltafel of dat dartbord.

Chief Happiness Officer

Zoek naar Nederlandse Chief Happiness Officers op LinkedIn en je vindt er ongeveer 70. Ter vergelijking: doe hetzelfde met Chief Financial Officers en je krijgt ongeveer 1.800 resultaten. De CHO is dus nog een onbekende functie, maar ze bestaat al wel. Het werk van de CHO is eigenlijk een onderdeel van de taken van de hr-afdeling. De CHO houdt zich echter niet bezig met cijfers en personeelsbestanden, maar puur met het (werk)geluk van de individuele medewerkers. Dit doet hij of zij door veel gesprekken te voeren met medewerkers, als een soort toegankelijke psycholoog waar je alleen mee praat als je dat zelf wil. Het rijdende personeel van NS kan hier bijvoorbeeld gebruik van maken als ze betrokken zijn geweest bij aanrijdingen op het spoor.

Het is dan ook niet eenvoudig om een CHO aan te stellen, aangezien er maar heel weinig kandidaten zijn die aantoonbare werkervaring hebben op dit gebied – en binnen jouw branche. Bovendien wordt er buiten de hr-afdeling vaak neerbuigend gedaan over werkgeluk, hoewel anno 2018 steeds meer organisaties inzien hoe belangrijk het is.

De oplossing voor werkstress bestaat niet

Iedere organisatie is anders en dus is er geen standaard oplossing voor werkstress. Hoe kun je werkstress voorkomen in een gevangenis, bijvoorbeeld? Daar hebben ze misschien ook wel honden, maar die zijn niet bedoeld om mee te knuffelen. Dat vergt dus een compleet andere aanpak dan een zorginstelling. Een CHO moet dus van goeden huize komen om binnen jouw organisatie meteen te weten wat nodig is.

Eén ding hebben alle genoemde oplossingen met elkaar gemeen: aandacht. De hond zorgt dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. Door samen te sporten doe je ertoe. En de CHO luistert aandachtig als je vertelt hoe het met je gaat.

Een hond, pooltafel of CHO is een standaard oplossing. Maar werkstress voorkomen is niet iets dat je implementeert door te kijken naar hoe andere organisaties dat doen, want iedere organisatie zit anders in elkaar. Bij de ene organisatie is meer nodig dan bij de andere. Het is iets waar je dus zelf mee aan de slag moet. Het begint met vragen stellen, dan stapsgewijs de implementatie.

Werkstress voorkomen op de lange termijn

Bij Geluksmederij verzorgen we dit gehele proces. We meten wat er leeft binnen de organisatie en verzorgen de implementatie van maatregelen die het werkgeluk onder medewerkers zullen bevorderen. Maar daar eindigt het niet. Want voor duurzame inzetbaarheid (link blog) zal aandacht altijd een vereiste blijven.


Meer weten over hoe belangrijk werkgeluk is in het voorkomen van werkstress? Download ons gratis whitepaper!

Whitepaper Waarom gelukt werkt werkstress voorkomen

Download whitepaper