Duurzame inzetbaarheid

“Zo doen we het al jaren hier, dat gaan we niet veranderen.”

Zet je managementbril eens op en wees eerlijk tegen jezelf: krijg je een warm, vertrouwd gevoel bij bovenstaande uitspraak of krijg je al jeuk van de standvastigheid? Ik impliceer niet dat het een goed en het ander fout is; geen enkele managementmethode is de juiste of de foute. Wel durf ik te stellen dat het gevaarlijk is om deze uitspraak te doen, vooral als een organisatie al in zwaar weer zit. Uiteraard is het jaren op dezelfde manier goed gegaan, maar er is een reden dat de ooit-zo-succesvolle-formule straks niet meer werkt: de ontwikkelingen in de wereld staan namelijk nooit stil.

Laten we iets specifieker zijn en inzoomen op het beleid rondom de werknemers. ‘Gelijke monniken, gelijke kappen’. Zegt dat je wat? Alle werknemers die gelijke functies uitoefenen, moeten dezelfde behandeling krijgen. Op zich een mooie gedachte. Toch ben ik het er niet mee eens. Natuurlijk, iedereen moet met evenveel respect en waardering behandeld worden, maar we moeten niet vergeten dat geen enkele werknemer hetzelfde is als de ander. Eén vastgesteld beleid voor alle werknemers lijkt misschien het makkelijkst, maar is het minst effectief voor zowel werkgever als werknemer. Zo veel kansen die blijven liggen!

Tijdig signaleren

Hoe pak je zoiets aan? Het lijkt een onbegonnen klus. Toch ligt het antwoord voor de hand: luisteren! Denk vanuit het populaire ‘duurzame inzetbaarheid’ principe en stel jezelf continu de vraag: is dit werk optimaal afgestemd op iemands kwaliteiten of ambities? Een belangrijke vraag, want het tijdig signaleren van onder- of overbelasting zorgt ervoor dat medewerkers gemotiveerd en vitaal blijven.

Op het matje

Een goed moment om deze vraag voor te leggen bij een medewerker is tijdens een functioneringsgesprek. Veel werknemers zien een functioneringsgesprek als een moment waarbij je op het matje geroepen wordt. Presteer je nog goed? Haal je je doelstellingen? Maak je progressie in de snelheid van je werkzaamheden? “Ja baas, alles gaat uitstekend.” Na het verantwoorden van je werkzaamheden veeg je het angstzweet van je voorhoofd ga je op dezelfde voet verder. Ga eens in elkaars schoenen staan en laat de werknemer het gesprek leiden: hoe vind jij dat het hier gaat? Word je genoeg uitgedaagd of ben je juist erg vermoeid? En het belangrijkste: zit je lekker in je vel hier?

Hi boss, nice to see you!

Maak een functioneringsgesprek een gesprek waar een werknemer niet tegenop ziet, maar juist naar uitkijkt.  Een gesprek waarbij het niet gaat om chronologische leeftijd, maar psychologische leeftijd. Een gesprek waarbij het niet gaat om het resultaat van de werknemer, maar om het proces. En vooral: een gesprek waardoor een werknemer na een  uur weer de deur uitstapt met een gezonde dosis motivatie en enthousiasme. Want van een gemotiveerde werknemer krijg je de dubbele resultaten terug: gelijke monniken, unieke kappen.