Hoe maak je het onderscheid met de bedrijfscultuur?

De economie trekt aan en dus hebben werkzoekenden weer wat te kiezen. Maar tegelijkertijd moet jij nog steeds eisen stellen aan nieuw personeel. Ze moeten immers wel binnen de bedrijfscultuur passen. Want met de bedrijfscultuur kun je het verschil maken, in allerlei opzichten. Ten minste, als deze voor iedereen duidelijk is. Het kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel. Dus hoe informeer je (nieuwe) medewerkers over de bedrijfscultuur? Mensen zijn niet altijd geneigd een advies op te volgen, ze volgen liever een voorbeeld. Lead by example.

Waarom bedrijfscultuur belangrijk is

Ten eerste zullen jouw medewerkers de normen en waarden die jij uitdraagt overnemen. Dus als jij continu doelstellingen formuleert, zullen medewerkers dat op den duur ook doen voor hun eigen werkzaamheden.

Ten tweede trekt een bedrijf met een sterke bedrijfscultuur betere talenten aan. En omdat deze cultuur aansluit bij deze nieuwe medewerkers, zijn ze goed op hun plek en dus zullen ze het bedrijf minder snel verlaten. Op de lange termijn betekent dat dus minder gedoe met het aannemen van nieuw personeel en betere samenwerking tussen medewerkers.

Ten derde draagt een duidelijke bedrijfscultuur bij aan de merkidentiteit. Ga je goed om met de medewerkers, dan zullen jouw klanten het bedrijf ook als prettig ervaren. En dat zal op den duur leiden tot meer (blijvende) klanten.

Wat maakt een goede bedrijfscultuur?

Iedere cultuur (en ook iedere bedrijfscultuur) is uniek, daarom is het lastig te zeggen wat een goede bedrijfscultuur maakt. Maar als we kijken naar succesvolle bedrijven, dan komen een aantal onderdelen vaak terug. Door extra aandacht te besteden aan deze aspecten, kan ook jouw bedrijf zich positief onderscheiden met de bedrijfscultuur.

visie why bedrijfscultuur onderscheiden geluksmederij

Visie of ‘Why’

Op veel websites is ergens in de navigatiebalk wel een pagina te vinden genaamd “Missie” of “Visie”. Tegenwoordig wordt dit vaak de “why” van het bedrijf genoemd. Simon Sinek is een van de mensen die graag ziet dat meer bedrijven hiermee aan de slag gaan (video). Het is het doel van de organisatie. En dat doel is geen “winst maken”, maar datgene waar je in gelooft. Er zijn genoeg inspirerende visies van grote bedrijven te vinden. Laat ze ook jou inspireren, want het is een goed begin voor het opzetten van een sterke bedrijfscultuur.

Normen en waarden in de praktijk

De visie vormt de basis voor de normen en waarden van het bedrijf. Maar waar de visie zich meer richt op het doel van een organisatie, gaan normen en waarden meer over het gedrag en de mindset die daarbij horen. Maar het formuleren van deze normen en waarden is niet genoeg. Iedereen binnen het bedrijf zou zich hieraan moeten houden, van directeur tot huishoudelijke dienst. Sterker nog, in veel gevallen moet zelfs de klant hierbij passen. De bedrijfscultuur wordt op deze manier uitgedragen naar de buitenwereld.

Historie

Zoals geen enkele cultuur gelijk is, zo is ook ieder bedrijf op een andere manier tot stand gekomen. Ook jouw bedrijf heeft een uniek verhaal, een unieke geschiedenis. Op veel websites wordt hier wel iets over verteld op een pagina genaamd “Over Ons”. Maar hier valt zo veel meer uit te halen. Wellicht zoek je nieuwe manieren om je te onderscheiden van de concurrenten, terwijl je qua historie al een extra unique selling point (usp) in handen heeft. Is jouw bedrijf van origine een familiebedrijf, maak hier dan vooral gebruik van!

Locatie

Locatie geeft vorm aan cultuur. En het is vaak belangrijker dan men denkt. In ruime zin, maar ook op kleine schaal. Zo is het geen toeval dat veel grote financiële bedrijven een kantoor hebben in Zuid-Manhattan. Maar ook binnen een bedrijf is locatie van cruciaal belang. Heeft iedereen een eigen kantoorruimte of is er juist een open office waarbij samenwerken en overleggen makkelijker is? Locatie is dus niet alleen demografisch, maar ook bouwkundig.

Mensen

Last but not least: de mensen. Het zijn de mensen binnen het bedrijf die de bedrijfscultuur moeten uitdragen naar buiten. Van de historie van de organisatie tot haar “why”. Hierbij is betrokken leiderschap essentieel: bedrijfscultuur komt van boven en medewerkers zullen het alleen uitdragen wanneer zij daadwerkelijk begaan zijn met het bedrijf. Door duidelijk te laten zien hoe de bedrijfscultuur in elkaar zit, zal bovendien het merendeel van de sollicitanten al binnen de cultuur passen. Je trekt hiermee immers de juiste mensen aan.

Laten we kijken naar twee voorbeelden van succesvolle bedrijven. Het zijn bedrijven waarvan veel klanten meteen weten waar ze voor staan.

Tony’s Chocolonely

bedrijfscultuur tony chocolonely geluksmederij

Tony’s Chocolonely is niet zomaar een Nederlandse fabrikant van chocoladerepen. Het is dan wel wat duurder dan andere merken, maar blijkbaar vindt de klant dit geen probleem. De grondslag hiervoor ligt bij de bedrijfscultuur. Tony streeft namelijk naar 100% slaafvrije chocolade. Ze willen laten zien dat ook eerlijke chocolade commercieel succesvol kan zijn. Dat is wat je noemt een duidelijke visie, een duidelijk doel.

Verder draait bij Tony alles om de mensen – en chocolade. Zo is er geen dresscode en kunnen medewerkers in joggingsbroek aan het werk, als ze dat willen. Daarnaast kunnen ze onbeperkt genieten van chocolade. Maar ondertussen worden ze wel gestimuleerd om gezond en op gewicht te blijven middels de BMI-bonus en de Niet-Roken-bonus, die elk jaar worden uitgereikt. Daarnaast krijgt iedere medewerker jaarlijks €100 budget voor sportkleding en nieuwe hardloopschoenen. Ook contact met collega’s wordt gestimuleerd. Ieder half jaar hebben medewerkers een andere werkplek en mensen met allerlei verschillende functies zitten bij elkaar in één ruimte. Kortom, de mensen staan extreem centraal.

Tot slot is het verhaal van Tony om te smullen (net als hun product). Teun van de Keuken was journalist en verslaggever van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde. Op 22 maart 2004 deed hij aangifte – tegen zichzelf. Hij had namelijk een chocoladereep gegeten die bestond uit cacao die waarschijnlijk geproduceerd was met behulp van kindslaven. Terwijl fabrikanten hadden afgesproken vanaf 2005 alleen nog maar (grotendeels) slaafvrije chocolade te verkopen. Daarom besloot Teun om het zelf te doen en hij richtte in november 2005 zijn eigen chocolademerk op: Tony’s Chocolonely.

Coolblue

Coolblue is een ander Nederlands voorbeeld van een sterke bedrijfscultuur. Voor iedere productgroep richten ze een aparte webshop op, waardoor ze inmiddels ruim 300 verschillende websites hebben en zelfs een aantal fysieke winkels in Nederland en België. De snelle groei is mede te danken aan de bedrijfscultuur.

coolblue bedrijfscultuur geluksmederij

Gewoon verwonderen, zegt Coolblue. Dit doen ze op basis van 4 kernwaarden: eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon, doen. Het bedrijf is in 1999 begonnen met een groepje studenten, als een vriendenclub. En het is nog steeds een vriendenclub, waarin iedereen klanttevredenheid op één stelt. De naam Coolblue zou het tegenovergestelde zijn van Hot-Orange, een online warenhuis dat veel kritiek kreeg vanwege slechte klantenservice. Het is dus duidelijk dat klanttevredenheid het doel is van deze organisatie.

Maar de klant is nooit helemaal tevreden. Daarom moet het iedere dag een beetje beter. Zoals gezegd groeien ze ontzettend snel en daarom nemen ze ook regelmatig nieuwe mensen aan. Deze mensen moeten iets toevoegen, maar ook weer passen binnen de vriendenclub. En in een vriendenclub is iedereen gelijk. Niemand loopt in pak en de directeur zit gewoon tussen het andere personeel. Om te werken bij Coolblue, moet de medewerker dus de bedrijfscultuur omarmen en deze ook kunnen uitdragen, om zo de klant tevreden te stellen. En klanttevredenheid begint hier dus bij het verbeteren van de werksfeer.

De bedrijfscultuur staat of valt met mensen

We kunnen concluderen dat bedrijfscultuur gemaakt of gekraakt wordt door mensen. Of beter gezegd, door de meerderheid van mensen. Binnen een organisatie met 100 medewerkers, kunnen 5 enthousiaste medewerkers niet opeens het verschil maken. Hier is meer voor nodig. Een bedrijfscultuur die bijdraagt aan productiviteit en succes begint weliswaar bij de directie, maar het volledige personeel moet hierbij worden betrokken. Hoe ga jij hiermee om binnen jouw organisatie?


Download ons gratis whitepaper voor meer informatie over het stimuleren van medewerkers!
Whitepaper Waarom gelukt werkt ziekteverzuim terugdringen

Download whitepaper